Daudzpusīgas metodikas izstrāde skolēnu tekstuālās pieredzes un tekstpratības snieguma padziļinātai izpētei valodas mācību procesā

Projekta nosaukums: „Daudzpusīgas metodikas izstrāde skolēnu tekstuālās pieredzes un tekstpratības snieguma padziļinātai izpētei valodas mācību procesā”  

Granta apraksts: Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena „Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana” 5.2.1.r. reformas „Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma” 5.2.1.1.i. investīcijas „Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti” otrās kārtas “Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti” projekts Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007  „Latvijas Universitātes iekšējā un ārējā konsolidācija”. 
Projekta numurs: LU-BA-PG-2024/1-0014 

Projekta galvenais izpildītājs: Dr. philol. Solvita Berra (Burr

Īstenošanas laiks: 01.09.2024.-31.08.2025. 

Kopsavilkums:  

Mēs dzīvojam informācijas un komunikācijas tehnoloģiju laikmetā, un daudzveidīgu tekstu pieejamība ietekmē to, kā jūtamies, uztveram sevi un pasauli un kā rīkojamies.  

Projekta centrā ir teksts un viss, kas ar to tiek darīts valodas stundās, lai skolēniem veidotos prasme mērķtiecīgi darboties ar tekstiem, kritiski domāt un pieņemt atbildīgus lēmumus. Šo prasmi teorētiski sauc par tekstpratību, un tā iekļauj arī informācijpratību, medijpratību un multimodālo kompetenci. Mūsdienās tā ir viena no svarīgākajām prasmēm cilvēka personiskajā izaugsmē, sociālajā un profesionālajā dzīvē, tāpēc ir apzināti mācāma skolā, sevišķi valodas stundās, kur teksts ir gan zināšanu avots, gan izpētes objekts.  

Projekta mērķis ir izstrādāt starpdisciplināru metodi ar pētniecības rīku kopu, kas ļauj daudzpusīgi un padziļināti izpētīt tekstus un tekstpratības attīstīšanas stratēģijas valodas mācību procesā.  

Mērķis tiks sasniegts trijās darba paketēs – metodes izstrādē, aprobācijā un izvērtēšanā – ar pieciem zinātniskajiem rezultātiem

1) zinātnisku rakstu;
2) prezentāciju konferencē;
3) tiešsaistes semināru; 
4) gala ziņojumu; 
5) projekta pieteikumu.  

Gala ziņojumā būs iekļauts metodes apraksts, pētniecības instrumentu veidnes un lietošanas instrukcijas, komentāri par metodes aprobāciju un pilotpētījuma rezultāti.  

Projekta pieteikums pēctecīgi turpinās tekstpratības mācīšanas stratēģiju izpēti valodas stundās ar nolūku ilgtermiņā uzlabot plašas skolēnu grupas tekstpratības sniegumu (piem., tekstpratības rādītāju Latvijā). 

10.2024.

Solvita Berra (Burr) otro projekta īstenošanas mēnesi ir galvenokārt pavadījusi projekta pirmās darba paketes uzdevumu izpildei. Vadošā pētniece ir veikusi šādas pētnieciskās darbības: 

  • izveidojusi projekta gala ziņojuma (turpmāk PGZ) saturu; 
  • uzrakstījusi PGZ ievadu; 
  • izstrādājusi trīs pētniecības instrumentu – daļēji strukturētās intervijas ar skolotājiem, ekspresintervijas ar skolēniem un skolu lingvistiskās ainavas datu sistematizēšanas un analīzes kritēriju un parametru – melnraksta variantus; 
  • saskaņojusi astoņu lauka pētījumu norises vietas (skolas) un laikus Latvijā un ārvalstīs; 
  • aprakstījusi lauka pētījumu plānošanas gaitu priekš PGZ; 
  • sagatavojusi un iesniegusi referāta Literacy-developing strategies in the heritage language classroom: The case study of Latvian diaspora schools across the world pieteikumu starptautiskajai baltistikas konferencei Conference on Baltic Studies in Europe (CBSE 2025) Kembridžas Universitātē (2025. g. 24.–26.aprīlī). 

07.10.2024.

Solvita Berra pēcdoktorantūras projekta „Daudzpusīgas metodikas izstrāde skolēnu tekstuālās pieredzes un tekstpratības snieguma padziļinātai izpētei valodas mācību procesā” pirmo mēnesi ir noslēgusi ar viena rezultāta sasniegšanu. S. Berra ir sagatavojusi un iesniegusi projekta pieteikumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.9. pasākumam „Pēcdoktorantūras pētījumi”.